Veelgestelde vragen
Installatie zonnepanelen
Is mijn woning wel geschikt voor zonnepanelen?
Bij Berrentec hebben wij nagenoeg een oplossing voor elke woning. Wanneer u bij ons een offerteaanvraag doet, komt er een medewerker langs om te kijken welk systeem er het beste bij uw woning past!
Waarom zou ik nog kiezen voor het plaatsen van zonnepanelen?
5 goede redenen om een zonne-installatie aan te kopen bij Berrentec:
- Weinig onderhoud/beste service na verkoop: U heeft weinig tot geen onderhoud aan een zonnepaneleninstallatie. Indien er zich toch een probleem zou voordoen, kan u ons contacteren en wij komen zo snel mogelijk langs!
- Geen uitstoot, geen lawaai: Zonnepanelen produceren geluidloos betrouwbare energie uit zonlicht en veroorzaken geen schadelijke uitstoot. Zelfs een kleine zonnestroominstallatie van slechts 2kWp bedekt slechts 17 m² van uw dak en bespaart al snel meer dan 2 ton CO² per jaar!
- De teller draait achteruit: Zonne-energie zorgt voor een aanzienlijke besparing op uw elektriciteitskosten. Als u meer produceert dan u op dat moment zelf verbruikt, draait de teller terug. Als uw panelen te weinig stroom produceren, wordt de nodige energie uit het elektriciteitsnet gehaald. Dit maakt dat u op jaarbasis zo goed als niets moet betalen aan uw energieleverancier OF zelfs een nulfactuur kunt bekomen.
- Energie-onafhankelijkheid: Des te groter de opbrengst van uw installatie, des te minder energie u moet aankopen. U bent hierdoor niet langer afhankelijk van prijsstijgingen of prijsschommelingen van elektriciteit en energie in het algemeen.
- Verhoog de waarde van uw huis: Een zonnesysteem verlaagt niet alleen uw energiefactuur; ze verhoogt ook de waarde van uw huis. Het systeem bezorgt u een extra verkoopargument!
Hoeveel plaats is er nodig voor de omvormer(s)?
Een omvormer dient op een koele, gemakkelijk bereikbare plaats te worden geïnstalleerd. Een omvormer heeft geen standaardafmetingen, maar voorzie toch zeker een plaats van 60cm op 90cm. Let op! Een omvormer wordt best niet in een gesloten kast of kleine gesloten ruimte geplaatst. Er is immers voldoende luchtcirculatie nodig!
Moet ik mijn installatie aangeven bij mijn brandverzekering?
Ja, dat is aan te raden.
Indien u schade heeft ten gevolge van storm of brand, zijn uw panelen immers niet gedekt als u ze niet heeft aangegeven.
Zonne-instalatie
Heb ik een bouwvergunning nodig voor mijn zonne-installatie?
Voor de installatie van zonnepanelen heeft u geen bouwvergunning meer nodig.
Opgelet!: indien uw woning geklasseerd is of u de zonne-installatie rechtstreeks op de grond wil installeren, moet u contact opnemen met uw gemeente of stad.
Evenwel is het aangeraden om contact op te nemen met de gemeentediensten indien er speciale voorschriften verbonden zijn aan uw woning.
Moet mijn zonne-installatie gereinigd worden?
Indien u in een omgeving woont waar er veel vervuiling is, kan het zijn dat uw panelen na een tijd een soort ‘laagje’ krijgen dat door gewone regen niet meer weggaat. Het is aangeraden om in dit soort situatie de panelen te laten reinigen. De reiniging kan u best laten verzorgen door een gespecialiseerde firma. In een gewone situatie zullen de panelen niet zo snel gereinigd moeten worden. Door gewone regen of slagregen zal er immers al veel stof en vuil van uw panelen gespoeld worden.
Moet ik de keuring van mijn installatie zelf aanvragen?
Neen, Berrentec vraagt de nodige keuring(en) voor uw installatie aan. Mits wij alle documenten hebben gekregen van de installateur kunnen wij de keurder op de hoogte brengen. De keurder zal zelf contact met u opnemen om de keuring uit te voeren.
Vraagt Berrentec ook de premies bij de gemeente aan?
Berrentec vraagt de premies niet zelf aan. U kan steeds de formulieren binnenbrengen en dan vullen wij deze graag voor u in. De nodige documenten krijgt u ook van ons zodat u de premie bij uw gemeente kan bekomen.
Storingen/ Defecten
Wat moet ik doen als mijn PV- installatie een storing geeft?
Meestal komt er een melding of code op de omvormer. Schrijf deze melding op en neem contact op met Berrentec. Wij helpen u zo spoedig mogelijk verder!
U kan altijd terecht bij Berrentec tussen de kantooruren op het nummer +32(0)11756145. Tijdens verlofdagen neemt u contact via mail: info@berrentec.be of support@berrentec.be
Let op! Bij het vallen van de avond springt de omvormer na een tijdje automatisch af.
Wat na mijn installatie?
Moet ik mijn installatie aanmelden?
Ja, u dient uw installatie zelf aan te melden bij Infrax of Eandis. (uw energieleverancier)
Ik weet niet waar ik de gegevens voor de aanmelding kan terugvinden
Deze gegevens kan u terugvinden op het keuringsverslag dat u van ons heeft ontvangen.
Wanneer ontvang ik mijn keuringsverslag?
Het keuringsverslag en ééndraadschema worden telkens per mail naar u verzonden na ontvangst van de volledige betaling van uw factuur.